ممنوعیت درخواست استعلام اراضی خارج از بستر پنجره واحد مدیریت زمین به گزارش رمز من، مدیرکل دفتر تدوین ضوابط فنی و مقررات دولت الکترونیکی اظهار داشت: پذیرش درخواست صدور گواهی مستثنیات از این پس، فقط از راه سامانه پنجره واحد مدیریت زمین امکان پذیر است. به گزارش رمز من به نقل از سازمان فناوری اطلاعات ایران، مازیار مباشری، مدیرکل دفتر تدوین ضوابط فنی و مقررات دولت الکترونیکی، در مورد اخرین تحولات صدور گواهی، استعلام و مجوزهای حوزه زمین عنوان کرد: از این پس، پذیرش هرگونه درخواست استعلام اراضی در خارج از بستر سامانه پنجره واحد مدیریت زمین ممنوع می باشد و این خدمت به صورت الکترونیکی و صرفا توسط سامانه زمین عرضه می شود. صدور گواهی مستثنیات توسط سامانه زمین وی، جزئیات بیشتر خدمت صدور گواهی مستثنیات را چنین تشریح کرد: اراضی مستثنیات به آن بخش از اراضی کشور اطلاق می شود که دارای مالکیت اشخاص حقیقی یا حقوقی بوده و مستثنی از قانون ملی شدن هستند و برآورد می شود حدود ۸۵ درصد از اراضی کشور را اراضی ملی می سازند. مباشری اضافه کرد: اولین گام در حفاظت اراضی ملی و پیشگیری از اتلاف و تغییر کاربری، تشخیص و تفکیک آنها از اراضی مستثنیات است که این مهم از راه پاسخ به استعلام اراضی یا صدور گواهی مستثنیات صورت می گیرد. از این منظر میتوان گفت، گواهی یاد شده، یکی از پایه ای ترین استعلام های حوزه اراضی به حساب می آید که در اکثر خدمات قابل عرضه در اراضی کشاورزی و اراضی ملی مورد نیاز است. این خدمت پیش از این توسط ادارات کل منابع طبیعی و آبخیزداری و به وسیله رجوع حضوری متقاضی به دفاتر پیشخوان عرضه می شد، اما از این پس تنها مرجع ثبت این درخواست سامانه پنجره واحد مدیریت زمین است که این امر هم به صورت کاملا الکترونیکی و بدون احتیاج به رجوع حضوری متقاضیان و به صورت مجانی از راه سامانه پنجره واحد مدیریت زمین صورت می پذیرد. ارائه خدمت از راه دفاتر پیشخوان مباشری در مورد ایجاد تمهیداتی برای آن دسته از متقاضیان مردمی با شرایطی نظیر سالمندان، معلولین، کم سواد یا بیسواد که منجر به عدم توانمندی آنها در ثبت الکترونیکی درخواست ها می شود، اظهار داشت: طی تفاهمنامه ای که میان سازمان فناوری اطلاعات ایران و کانون دفاتر پیشخوان خدمات دولت منعقد شده، اقدامات فنی جهت برقراری اتصال دفاتر مذکور به سامانه پنجره واحد مدیریت زمین صورت گرفته و بهره برداری از این امکان، الان در دفاتر پیشخوان خدمات دولت با پرداخت کارمزد مصوب نهادهای تنظیم گر این دفاتر برای انجام اموری نظیر تایپ و ورود اطلاعات، اسکن مدارک و نظایر آن امکان پذیر است. مدارک مورد نیاز متقاضیان جهت استفاده از خدمت الکترونیکی استعلام اراضی، نیازمند بارگذاری مدارکی همچون مختصات نقاط (پولیگون) زمین مورد استعلام، نامه مرجع استعلام کننده، نوع سند، شماره پلاک اصلی، آدرس محلی زمین و اسکن نقشه زمین هستند. این خدمت پیش از این به صورت آزمایشی در استانهای کرمانشاه و گلستان به بهره برداری رسیده بود و اخیرا هم به سراسر کشور تعمیم داده شده است. گفتنی است، صدور گواهی مستثنیات تنها یکی از خدمات و استعلامات پرکاربردی است که توسط سامانه پنجره واحد مدیریت زمین عرضه می شود و خدماتی همچون تغییر کاربری اراضی زراعی و باغی، واگذاری اراضی ملی و دولتی برای طرح های کشاورزی و صنعتی، تعیین نوعیت اراضی، تعیین حدود اراضی روستایی و صدور مجوز تأسیس و توسعه شهرک های صنعتی غیر دولتی هم در این سامانه عرضه می شود. مطابق قانون، تمام خدمات یاد شده باید، صرفا از راه پنجره واحد عرضه شود و حسب ابلاغ سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری به کلیه ادارات تابعه در استانهای کشور اقدامات خارج از این سامانه متوقف گردیده است. منبع: ramzeman.ir 1402/05/11 08:51:10 5.0 / 5 388 تگهای خبر: اطلاعات , الكترونیك , خدمات , رمز اگر مطلب را پسندیدید لایک کنید (1) (0) تازه ترین مطالب مرتبط اهدای تندیس زرین ششمین جشنواره ملی صنعت سلامت به همراه اول ساخت نخستین دستیار صوتی آفلاین اندروید توسط متخصصان ایرانی راهکارهای مدرن برای کشف و شناسایی فلزات نوجوانان استرالیایی در آستانه محدودیت استفاده از شبکه های اجتماعی نظرات بینندگان در مورد این مطلب نظر شما در مورد این مطلب نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۷ بعلاوه ۳