رمز من - ramzeman
از فیلتر فراجا تا تست روانشناسی برای امنیت بیشتر سفرها؛

چگونگی تایید صلاحیت و نظارت بر عملکرد کاربران راننده اسنپ

چگونگی تایید صلاحیت و نظارت بر عملکرد کاربران راننده اسنپ به گزارش رمز من، طبق آخرین نظرسنجی ها، کاربران مسافر اسنپ اعتقاد دارند که نظارت بر روند ثبت نام رانندگان تاکسی های اینترنتی و ارزیابی دقیق عملکرد آنها مؤثرترین عامل در افزایش امنیت سفرهاست.



به گزارش رمز من به نقل از مهر، بر مبنای فرآیندهای تأیید صلاحیت و پایش ناوگان این تاکسی اینترنتی، در سال ۱۴۰۲ از بیشتر از یک میلیون نفر متقاضی فعالیت در اسنپ بیشتر از ۶ هزار نفر از جانب پلیس اماکن فراجا رد صلاحیت شدند. همچنین، ۰/۴ درصد از کاربران راننده فعال بر مبنای بازخوردها و گزارش های کاربران مسافر به صورت دائمی غیرفعال و از فعالیت در ناوگان اسنپ منع شده اند.
در این گزارش مروری داریم بر روند ثبت نام و احراز هویت و تأیید صلاحیت ناوگان اسنپ که با همکاری پلیس نظارت بر اماکن عمومی فراجا صورت می گیرد و همینطور فرآیندهای نظارتی اسنپ که با عنایت به بازخوردهای مسافران و گزارش های دریافت شده توسط تیم پشتیبانی و عملیات صورت می گیرد.

از ثبت نام تا تأیید صلاحیت کاربران راننده

ر حال حاضر فرایند ثبت نام متقاضیان عضویت در ناوگان اسنپ در سه مرحله جذب، آموزش و احراز هویت صورت می گیرد. در مرحله احراز هویت، یک تیم ناظر در اسنپ، تمامی مدارک فرد و خودرو را با یکدیگر تطبیق می دهند و در صورت مطابقت و صحت مدارک، روند تأیید صلاحیت با ارسال اطلاعات فرد متقاضی به پلیس اماکن فراجا شروع می شود. پلیس اماکن فراجا، با بررسی سوابق قضایی و کیفری متقاضیان، کسانی را که سابقه کیفری موثر دارند و مرتکب افعالی شده اند که می تواند برای جابه جایی مسافر نامناسب باشد رد صلاحیت می کند. پیش تر فرآیند تایید صلاحیت از راه دریافت گواهی عدم سوءپیشینه، با هزینه شخصی افراد متقاضی، انجام می شد که علاوه بر هزینه بر بودن دقت کافی را نداشت. در فرآیند فعلی تمامی هزینه های در ارتباط با تایید صلاحیت از جانب اسنپ پرداخت می شود.
پلیس نظارت بر اماکن عمومی فراجا، با در اختیار داشتن بانکهای اطلاعاتی متعدد، سوابق متقاضی را از راه شماره ملی از چندین منبع مختلف به شکل همه‌جانبه بررسی می کند و در نهایت نتیجه استعلام (تأیید یا رد صلاحیت) را ظرف ۲۴ ساعت به شکل آنلاین به اطلاع اسنپ می رساند. در این فرایند پلیس فراجا جرایمی را که برای فعالیت در ناوگان تاکسی های اینترنتی نامتناسب شناخته می شوند در نظر می گیرد و نتیجه نهایی را بدون ذکر دلیل رد صلاحیت افراد به اسنپ اعلام می کند. روند این بررسی بگونه ای است که حتی اشخاصی که گواهی عدم سوءپیشینه دارند امکان دارد برای فعالیت در ناوگان اسنپ و حمل و نقل کاربران مسافر توسط پلیس نظارت بر امکان فراجا تأیید نشوند.
به این ترتیب، تمام کاربران راننده ای که در ناوگان اسنپ فعالیت می نمایند دارای گواهی تایید صلاحیت پلیس اماکن فراجا هستند و این فرایند علاوه بر آغاز فعالیت، هر ۶ ماه یکبار برای کاربران راننده فعال تکرار می شود. اسنپ در فرایند بررسی سوابق متقاضی هیچ گونه دخالتی ندارد و در این حوزه تابع نظر پلیس نظارت بر اماکن عمومی فراجا است. از آنجائیکه علت رد صلاحیت جزو اطلاعات محرمانه اشخاص به حساب می آید، هرگونه پیگیری در مورد علل رد صلاحیت باید مستقیماً توسط خود متقاضی صورت گیرد. در صورتیکه متقاضی به نتیجه این بررسی اعتراض داشته باشد می تواند به بخش تأیید صلاحیت های اداره اماکن عمومی پلیس فراجا رجوع و درخواست کند پرونده اش مجدداً در کمیسیون تجدید نظر بازنگری شود.
به گزارش اسنپ، در سال گذشته، پلیس فراجا بر مبنای بررسی سوابق کیفری و قضاییِ یک میلیون و ۶۹ هزار و ۷۶۴ نفر متقاضی فعالیت در ناوگان اسنپ صلاحیت ۶هزار و ۴۳۰ نفر را برای قبول مسئولیت حمل و نقل مسافران تایید نکرد.

از آموزش تا نظارت مستمر بر عملکرد کاربران راننده

پس از تأیید صلاحیت کاربران راننده توسط پلیس اماکن فراجا، اسنپ دوره آموزشی جامعی را برای آنها برگزار می نماید. این دوره که در شروع شروع فعالیتشان به آنها عرضه می شود، شامل آموزش های متنوعی همچون نحوه کار با اپلیکیشن تا آشنایی با قوانین اسنپ و اصول امنیت سفر می شود. هدف از این آموزش، آماده سازی کاربران راننده برای عرضه خدمات و ایجاد سفر امن تر برای خود و کاربران مسافر است. همینطور به شکل پیوسته عملکرد کاربران راننده را بر مبنای بازخورد و گزارش های کاربران مسافر بررسی می کند. بر مبنای نتایج این بررسی ها و صحت گزارش ها و امتیازات ثبت شده در انتها سفر، اسنپ ناوگان فعال خویش را پایش می کند. در این روند، کاربران راننده امکان دارد بر مبنای عملکردشان موقتاً یا دائم غیرفعال شوند. در صورت غیرفعال شدن موقت، در یک بازه زمانی مشخص، کاربر راننده برای مواردی مثل انجام تست اعتیاد، آزمون روانشناسی یا آموزش مجدد قوانین ارجاع داده می شود.

تست روانشناسی برای ارتقای سلامت کاربران راننده

بررسی های متخصصان روانشناسی نشان داده است رانندگی در کلانشهرها در دسته فعالیتهای استرس زا قرار می گیرد و به علت تأثیر مستقیم استرس و اضطراب بر هیجان ها و رفتار انسان، نقش آنرا بر وقوع حوادث حین رانندگی و ایجاد صدمات جسمی و روحی نمی توان نادیده گرفت. بر این اساس، اسنپ از سال ۱۴۰۰ با همکاری اسنپ دکتر آزمونی برای توانمندسازی روانشناختی و ارتقای سلامت روان کاربران راننده طراحی و اجرا کرده است.
پس از بررسی ماهانه امتیاز کاربران راننده و گزارش های ثبت شده در پشتیبانی، «آزمون ارزیابی عملکرد» که شامل ۶۴ سوال است از راه پیامک برای کاربران راننده ارسال می شود و آنها ۳ روز فرصت دارند به سوالات این تست پاسخ دهند. بعد از بررسی نتایج این آزمون امکان مشاوره مجانی برای کاربرانی که امتیاز پایینی کسب کرده اند فراهم می شود. ظرف یک ماه آتی، عملکرد این کاربران به دقت بررسی می شود تا در صورت نیاز برای آموزش مجدد و اقدامات ویژه باشگاه رانندگان اسنپ ارجاع داده شوند.
طبق گزارش اسنپ در سال ۱۴۰۲، از ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار کاربر راننده فعال ۵۸ هزار و ۵۰۰ نفر به علت نارضایتی کاربران مسافر از مسائل رفتاری به شکل موقت غیرفعال و برای انجام این آزمون روانشناسی ارجاع داده شده اند. هزینه انجام این آزمون که اسنپ آنرا پرداخت می کند در سال ۱۴۰۲ در مجموع هفت میلیارد تومان بوده است.

بررسی عدم تطابق مشخصات فرد و خودرو

یکی از مهم ترین موارد امنیت سفر تطابق مشخصات راننده و خودرو با اطلاعات داخل اپلیکیشن است. اسنپ در سفارش های امنیتی که به کاربران مسافر می دهد همیشه بر این نکته تاکید دارد که قبل از آغاز سفر حتما مشخصات خودرو و کاربر راننده را با اطلاعات سفر در داخل اپلیکیشن مطابقت بدهند و در صورت مغایرت این اطلاعات، سفر را ملغا کرده و این مسئله را به پشتیبانی اطلاع دهند. اما در کنار این سفارش به کاربران مسافر، اسنپ سرویسی جداگانه برای پیگیری دقیق تر و سریع تر گزارش کاربران در رابطه با عدم تطابق راننده و خودرو با مشخصات اپلیکیشن طراحی نموده است. با این سرویس جدید، در صورتیکه کاربر مسافر بعد از پایان سفر متوجه متفاوت بودن مشخصات کاربر راننده و خودرو با مشخصات ثبت شده در اپلیکیشن شود می تواند در قسمت نظرسنجی پایان سفر، گزینه «مغایرت راننده» و «مغایرت خودرو» را بعنوان یک امتیاز منفی انتخاب نماید یا از راه اپلیکیشن در قسمت «ارتباط با پشتیبانی»، گزارش عدم تطابق خودرو و راننده را ثبت کند. تیم امنیت سفر اسنپ این گزارش ها را پیگیری می کنند و در صورت محرز شدن تخلف، کاربر راننده از فعالیت در ناوگان به شکل دائم یا موقت منع می شود. به گزارش اسنپ، به صورت میانگین از آغاز سال ۱۴۰۳ تاکنون، ماهانه حدود ۰/۰۵ درصد از کاربران راننده به علت گزارش مغایرتی که کاربران مسافر ثبت کرده اند، غیرفعال شده اند.

کاربران راننده فعال در چه صورت غیرفعال می شوند؟

در ناوگان اسنپ، حساب کاربری رانندگان امکان دارد به دو صورت دائم یا موقت غیرفعال شود. تصمیم گیری در رابطه با عملکرد راننده که بعد از بررسی کامل و دقیق صورت می گیرد بر مبنای اطلاعات به دست آمده از دو شیوه سیستم امتیازدهی در صفحه بازخورد سفر و تماس با پشتیبانی است.
بر اساس سیستم امتیازدهی، اگر متوسط امتیاز کاربر راننده از ۵ امتیاز به پایین تر از ۴/۲ برسد، به او اخطار و آموزش های لازم داده می شود. اگر کاربر راننده، ظرف یک ماه آتی، موفق به افزایش امتیاز خود نشود به شکل خودکار توسط اسنپ برای مدت مشخصی غیرفعال می شود و باید در کلاس های آموزشی حاضر شود، تا بتواند فعالیتش را در اسنپ از سر بگیرد. در فرصتی یک ماهه راننده باید تلاش کند با جلب رضایت مسافران امتیاز خویش را افزایش دهد و در غیراین صورت برای همیشه غیرفعال می شود.
در بررسی عملکرد کاربران راننده طبق گزارش کاربران هم در صورتیکه گزارش مسافران در دسته موارد حساس و حاد قرار بگیرد، حساب کاربری راننده به شکل دائم غیرفعال می شود و کاربر راننده دیگر اجازه فعالیت در ناوگان اسنپ را نخواهد داشت. طبق گزارش اسنپ، ۰/۴ درصد کاربران راننده در سال ۱۴۰۲ با عنایت به نظرسنجی ها و گزارش های کاربران مسافر به شکل دائم غیرفعال شده اند.


منبع:

1403/05/28
10:05:17
5.0 / 5
287
تگهای خبر: آنلاین , اپل , اپلیكیشن , اطلاعات
اگر مطلب را پسندیدید لایک کنید
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۳
رمز من - Ramzeman
ramzeman.ir - حقوق مادی و معنوی سایت رمز من محفوظ است

رمز من

فناوری اطلاعات و امنیت