توسط كارگروه ویژه فضای مجازی؛ دستورالعمل تولید و بازنشر محتوای كرونا در فضای مجازی صادر شد رمز من: كارگروه ویژه فضای مجازی با اشاره به انتشار محتوای لطمه رسان مربوط به ویروس كرونا 5 دستورالعملی صادر كرد. به گزارش رمز من به نقل از مركز ملی فضای مجازی، در اطلاعیه شماره یك كارگروه ویژه فضای مجازی آمده است: بعد از شیوع ویروس كرونا در كشور بخش بزرگی از فعالان و كاربران فضای مجازی از قابلیت های ارتباطی، اطلاع رسانی، بانكهای اطلاعاتی، آموزش، اشتغال و كسب و كار ازراه دور و پر كردن اوقات فراغت به نحو احسن بهره برده اند كه این مساله در مدیریت مقابله با فراگیری این ویروس نقش موثری داشته و نیازمند تقویت بیشتر است. بی گمان موفقیت های فراوان حاصل شده در این مدت مرهون ارتقاء همدلی و همكاری در سراسر كشور و مشاركت و فرهنگ عمومی مردم عزیز است و در همین راستا از نقش و سهم عموم رسانه ها و فعالین فضای مجازی در مقابله با كرونا تشكر می شود. متاسفانه در همین مدت حجم قابل توجهی از محتواهای لطمه رسان شامل اخبار كذب و خلاف واقع، آمارهای مبهم و متناقض، آموزش های پزشكی ناصحیح و غیرعلمی، توهین ها و انتساب های دروغ، تبلیغات داروهای تقلبی و القای كمبود كالاهای اساسی، نیز در فضای مجازی تولید و نشر شده و بوسیله محتواهای غیرعلمی و بزرگ نمایی یا غلط اندازی سبب مواردی از بی نظمی در نظام پزشكی، ایجاد هراس و اضطراب و تشویش در جامعه و همین طور آسیب هایی به سلامت آحاد مردم شده است. پس بمنظور رفع دغدغه و پاسخ به مطالبه مردم برای ساماندهی این فضا، كارگروه ویژه فضای مجازی از طرف ستاد ملی مدیریت و مقابله با كرونا تشكیل گردید. باتوجه به اهمیت اطلاع رسانی و آگاهی رسانی صحیح، دقیق، گسترده، تخصصی و مسئولانه و به هنگام در جامعه، بعد از بررسی های كارشناسی كارگروه ویژه مقرر نمود اقدامات ذیل صورت پذیرد: ۱- موارد 5 گانه ذیل به جهت اهمیت ویژه در اولویت رسیدگی این كارگروه بوده و محتوای مربوطه بصورت مستمر بررسی خواهد شد: آمار كذب یا تایید نشده پزشكی (تعداد مبتلایان، مراجعه كنندگان به مراكز درمانی، افراد بستری شده، فوت شدگان، تدفین و...) انتشار اخبار و دستورالمل های تایید نشده پزشكی نشر محتواهای سازمانی از قبیل صوت و فیلم جلسات و انتشار نامه های داخلی اختلال یا تضعیف تصمیمات ستاد ملی و كمیته های زیرمجموعه و مسئولان مربوطه آن فضاسازی در زمینه كمبود كالاهای اساسی و برهم زدن آرامش بازار ۲- تولیدكنندگان، نشر دهندگان و بازنشردهندگان نسبت به محتوا مسئولیت داشته و لازم است صحت سنجی از منابع معتبر ذیربط صورت پذیرفته و از نشر مطالبی كه توسط افراد غیرمسئول و غیرذیربط تولید میشود اجتناب نمایند. بازنشر از رسانه ها، چهره ها و مسئولین غیر ذیربط رافع مسئولیت حقوقی و یا كیفری در قبال محتوا نخواهد بود. كمیته اطلاع رسانی و مدیریت جو روانی ستاد ملی مقابله با كرونا مستقر در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیرخانه ستاد ملی مقابله با كرونا مستقر در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی مرجع اخبار كرونایی (مندرج در بند یك) می باشند. ۳- دستگاه های مسئول درباب اخبار و آمار خلاف واقع منتشره در فضای مجازی، ضمن اطلاع رسانی به هنگام و تبیین موضوع نسبت به انتشار تكذیبیه اقدام نموده و درخواست رسیدگی به محتواهای كذب را بمنظور رسیدگی و اعمال محدودیت های اداری و صنفی به این كارگروه منعكس نمایند. ۴- مراجع قضایی و ضابطین عام و خاص و همین طور متولیان رسیدگی به تخلفات اداری و صنفی ضمن اطلاع رسانی های مورد نیاز، بوسیله ساز و كارهای رسیدگی فوری نسبت به شناسایی، رسیدگی و برخورد قاطع با اقدامات مجرمانه و متخلفانه اقدام خواهند كرد. ۵- به كاربران و فعالان فضای مجازی سفارش می شود با هوشیاری نسبت به فعالیت های بیگانگان در حوزه رسانه و فضای مجازی، از بی نظمی آنها در نظام سلامت كشور ممانعت نمایند. منبع: رمز من 1399/01/12 15:03:59 5.0 / 5 3829 تگهای خبر: اطلاعات , تولید , كاربر , كالا اگر مطلب را پسندیدید لایک کنید (1) (0) تازه ترین مطالب مرتبط افشاگری جدید ضد تیک تاک در رابطه با سو استفاده از کودکان شرکت های فناوری در آینه سال ۲۰۲۵ پایان مهمانی اینستاگرام و تنازع بقا با هوش مصنوعی بهره برداری از سایت های روستایی جدید همراه اول در کهگیلویه و بویراحمد شرکت ارتباطات زیرساخت با بدهی ارزی رو به رو شد نظرات بینندگان در مورد این مطلب نظر شما در مورد این مطلب نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۸ بعلاوه ۴