مهر بررسی كرد؛ صدا و سیما از اجرای مصوبه شورای فضای مجازی شانه خالی كرد رمز من: عضو شورایعالی فضای مجازی با انتقاد از عدم اجرای مصوبه ساماندهی پیام رسان های اجتماعی، اظهار داشت: مصوبات شورا در پشتیبانی از پیام رسانهای بومی توسط وزارت ارشاد، صدا و سیما و وزارت ارتباطات اجرا نشد. به گزارش رمز من به نقل از مهر، باوجود اینکه حمایت و بسترسازی برای افزایش تولید محتوای مبتنی بر فرهنگ اسلامی ـ ایرانی و تسهیل دسترسی کاربران به پیام رسان های بومی در مصوبه شورایعالی فضای مجازی برعهده سازمان صدا و سیما قرار داده شده اما چندی است که در اغلب برنامه های تلویزیونی این رسانه، شاهد تبلیغ شبکه های اجتماعی و پیام رسان های خارجی به صورت علنی هستیم. این عدم التزام رسانه ملی به قانون شورا در حالی است که شورایعالی فضای مجازی در سال ۹۶ مصوبه سامان دهی پیام رسان های اجتماعی را در جهت پشتیبانی از شبکه های داخلی و ضابطه مند کردن فعالیت شبکه های اجتماعی خارجی در کشور ابلاغ نمود. در این مصوبه سیاست ها و اقدام لازم نهادهای مرتبط در جهت حفظ و صیانت از هویت ملی و ساماندهی فعالیت پیام رسان های اجتماعی در کشور با هدف فراگیری پیام رسان های اجتماعی داخلی و ساماندهی فعالیت پیام رسان های اجتماعی خارجی مدنظر قرار گرفته است.با همه اینها اغلب برنامه های پرمخاطب صدا و سیما که به صورت شبانه روزی برای مردم پخش می شود دارای صفحه اینستاگرام بوده و این مورد از جانب تهیه کنندگان این برنامه ها به وضوح به بینندگان اعلام می شود. تولیدکنندگان این برنامه ها، نشانی صفحات خویش را یا به صورت زیرنویس و یا به صورت اعلامی در اختیار بینندگان قرار می دهند و برای افزایش میزان بازدیدکنندگان از صفحاتشان بارها در فواصل مختلف برنامه و روی آنتن رسانه ملی از کاربران می خواهند که صفحات فیک مشابه در اینستاگرام را به اشتباه فالو نکنند. برای مثال برنامه «طبیب» در شبکه ۳ سیما که در حوزه سلامت پخش می شود، به صورت کاملا علنی آدرس صفحه خود در اینستاگرام را اعلام می کند و از مردم می خواهد نسبت به برنامه نظرات خویش را بگویند و یا سوالاتشان را درج کنند. برنامه هایی مانند «دستپخت» در شبکه یک یا «میدون» در شبکه سه سیما صفحات اینستاگرامی خویش را به کاربران معرفی می کنند. مسابقه «برخط شو» از شبکه ۵ سیما هم همین سیاست را در پیش گرفته است. حتی در برنامه هایی با مضمون کودک هم این مورد دیده می شود. برای مثال در برنامه ای با عنوان «با ما بیا» در شبکه دوم سیما برنامه چندین بار صفحه اینستاگرامی این برنامه زیرنویس می شود. این مثال ها چند نمونه از عدم التزام سازمان صدا و سیما به مصوبه شورایعالی فضای مجازی در پشتیبانی از پیام رسان های داخلی و عدم رعایت ضوابط برای تبلیغ فعالیت شبکه های اجتماعی خارجی در کشور است. کارشناسان بسیاری این اقدام رسانه ملی را تناقض آشکار در عمل به مصوبات شورایعالی فضای مجازی و سیاستگذاری در حوزه حاکمیت فضای مجازی می دانند.محمدحسن انتظاری عضو حقیقی شورایعالی فضای مجازی در گفتگو با خبرنگار مهر، با انتقاد از عملکرد رسانه ملی در حوزه پشتیبانی از پیام رسان های بومی، عنوان کرد: توقع بیشتری از سازمان صدا و سیما می رود که مبحث پشتیبانی از پیام رسان های بومی را در دستور کار قرار دهد و شبکه های اجتماعی خارجی مانند اینستاگرام را تقویت نکند. وی با اشاره به اینکه مصوبه ساماندهی پیام رسان های اجتماعی در سال ۹۶ توسط شورایعالی فضای مجازی به تصویب رسید و ابلاغ گردید اما تابحال اجرایی نشده است، افزود: در این مصوبه یک سری ضوابط و اقدامات مدنظر قرار گرفت که در صورتی که توسط متولیان امر، اجرایی می شد الان چالش پیام رسان های بومی حل شده بود. انتظاری اضافه کرد: مطابق این مصوبه به منظور بهره برداری از ظرفیت پیام رسان های بومی قرار بود وزارت ارتباطات کارگروهی با حضور سازمان صدا و سیما و وزارت ارشاد و سایر متولیان تشکیل دهد تا تهیه و تدوین شرایط و ضوابط اعطای مجوز فعالیت به پیام رسان های اجتماعی داخلی و خارجی مشخص شود. اما این کارگروه تشکیل نشد و وظایف متولیان هم راکد ماند. وی با اشاره به اینکه الان شاهد استفاده برنامه های رسانه ملی از بستر شبکه های اجتماعی خارجی هستیم، اظهار داشت: این عملکرد سازمان صدا و سیما در هدایت بینندگان تلویزیون به سمت شبکه اجتماعی اینستاگرام، با روح مصوبه ساماندهی پیام رسان های اجتماعی سازگار نیست. عضو حقیقی شورایعالی فضای مجازی تصریح کرد: توقع ما این است که در زمینه پشتیبانی از پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی بومی، سیاست قوی تری از جانب سازمان صدا وسیما پیاده سازی شود. انتظاری اظهار داشت: در صورتیکه مصوبه ساماندهی پیام رسان های اجتماعی در کشور اجرایی می شد، شبکه های اجتماعی خارجی ملزم به دریافت مجوز فعالیت در کشور می شدند اما این مصوبه تابحال پیاده سازی نشده است. از طرفی به علت عدم اجرای این مصوبه، پیام رسان های بومی هم موفق به تکمیل امکانات موردنظر نشدند. وی با اشاره به اینکه توسعه پیام رسان های بومی بخشی از لایه اطلاعاتی شبکه ملی اطلاعات است که از برنامه بسیار عقب مانده، تصریح کرد: از آنجایی که شبکه ملی اطلاعات در این حوزه مسیر خویش را به درستی طی نکرد، این عدم جدیت در تمامی بخش های متولی سبب شد شبکه های اجتماعی بومی در کشور تقویت نشوند و مردم هم از شبکه های خارجی استفاده کنند. عضو حقیقی شورایعالی فضای مجازی اظهار داشت: با این وجود این انتظار از دوستان رسانه ملی می رود که عرق ملی داشته باشند و به تقویت پیام رسان های بومی بپردازند. حداقل توقع این است که در زمان پخش برنامه های تلویزیونی، آدرس صفحات پیام رسان های بومی را به جای اینستاگرام، به مردم تبلیغ کنند. وی ادامه داد: در این حوزه کمک نمایندگان مجلس به شورایعالی فضای مجازی برای پیگیری اجرای این مصوبه، می تواند فرصت مغتنمی باشد تا مسیر را هموارتر کند. 1399/08/25 21:01:27 5.0 / 5 1484 تگهای خبر: اطلاعات , اینستاگرام , تولید , شبكه اگر مطلب را پسندیدید لایک کنید (1) (0) تازه ترین مطالب مرتبط واتساپ و گوگل پلی رفع فیلتر شد رونمایی از پروژه ابر مخابرات ایران با حضور وزیر ارتباطات حضور آسیاتک در بیست و پنجمین نمایشگاه تلکام 2 انتصاب در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نظرات بینندگان در مورد این مطلب نظر شما در مورد این مطلب نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۹ بعلاوه ۲